fredag 18 mars 2011

Lagen avslöjar oss och evangeliet uppenbarar Guds nåd

När vi läser tio Guds bud och förstår vad de säger så upptäcker vi inte att vi är så heliga som Gud kräver. Vi upptäcker inte att vi har förlåtelse hos Gud. Vi upptäcker att vi är skyldiga, att vi har brutit mot Guds befallningar. Dagligen frestas vi att sätta våra egna jag före Gud, att missbruka hans namn genom att inte lita på Hans löften, vi är kanske inte så lydiga mot våra föräldrar och vår överhet som vi borde göra och vi är avundsjuka på vad vår nästa äger och har. Det är synd, och man blir inte Guds barn genom att få reda på hur syndig man är.

Lagen dödar, det vill säga, den krossar alla våra förhoppningar om att bli frälsta på egen hand. Paulus säger:

"det var först genom lagen jag lärde känna synden. Jag hade inte vetat vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär. Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär i mig. Ty utan lagen är synden död.  Förr levde jag utan lagen, men när budordet kom, fick synden liv och jag dog. Då visade det sig att budordet som skulle föra till liv, blev till död.  Ty synden grep tillfället och bedrog mig genom budordet och dödade mig genom det.  Alltså är lagen helig och budordet heligt, rätt och gott.  Har då det som är gott blivit min död? Nej, visst inte! Men synden har blivit det, för att den skulle framstå som synd. Genom det som är gott åstadkom den min död. Så skulle synden genom budordet framstå som i högsta grad syndig."
(Rom.7:7-13)

Det är alltså lagens bokstav som dödar. Men Lagen är inte död i sig själv. Den är i högsta grad levande. När Hebreerbrevets författare talar om Guds Ord som ett svärd så är det lagens uppgift han talar om, för Guds Ord innehåller både Lag och evangelium. Han skriver:

" Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. " (Hebr.4:12 )

Församlingen i Korint hade inte blivit Guds barn genom att ha fått Lagens hammare i huvudet. Lagen hade haft sin funktion genom att visa de på deras otillräcklighet och skuld inför Gud så att de förstod att de behövde nåden. Men Guds barn hade de blivit, skriver han,  när de blev Kristusbrev, d.v.s. skrivna "inte med bläck utan med den levande Gudens Ande, inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött, på människohjärtan." (2 Kor.3:3)

Guds barn blir man genom Kristus och inget annat. Och Kristus skrivs inte på stentavlor, utan i våra hjärtan.

Vad betyder egentligen det?

Det betyder att:
"Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden." (Rom. 8:3)

Det betyder att:
"Om vi hade fått en lag som kunde ge liv, då hade verkligen rättfärdigheten kommit av lagen.  Men nu har Skriften inneslutit allt under synd, för att det som var utlovat skulle ges genom tron på Jesus Kristus åt dem som tror. " (Gal. 3:21f.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar