tisdag 29 mars 2011

Lagisk "kristendom"


Jag råkade häromkvällen tittade på God Channel, en bedrövlig ”kristen kanal”. I program efter program har man olika lösningar på hur man blir en god kristen. Och det enda man säger är: gör si eller så, försök vara si eller så, ta ett beslut att ändra ditt liv, köp den här boken eller den här videon för att lära dig alla metoder för att göra rätt, tänka rätt och säga rätt, så att du blir en bättre mer framgångsrik kristen.

Man har tydligen helt och hållet hoppat över vad Kristus säger i evangelierna:

”Om ni förutsätter att trädet är bra, så är frukten bra, eller att trädet är dåligt, så är frukten dålig. Ty av frukten känner man trädet”

Man blir inte bättre kristen genom att göra rätt saker, även om man ska göra rätt saker. Man bär god frukt om man är ett gott träd.

Så, hur blir man ett gott träd? Svaret är ånger och tro. Vi måste ångra våra synder och omvända oss till Gud. Det finns inget annat sätt. Den nya människan börjar inte utifrån och in, utan inifrån och ut. Den gamla människan begravde vi med dopet och då uppstod också den nya människan.

Vi får varje dag ångra våra synder, begrava den gamla människan, och tro förlåtelsen, uppstå med Kristus. Det är bara så nya goda frukter kan komma fram. Kristus säger klart och tydligt:

”Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.” (Joh. 15:4 - 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar