onsdag 16 mars 2011

Är bokstaven död ?

Ett flertal gånger när jag samtalat med reformerta kristna så har jag citerat Bibeln. Ett flertal gånger har man svarat med att säga att bibelorden är döda och t.o.m. att jag själv med största sannolikhet är andligt död eftersom jag inte vill säga vad jag tycker utan bara citerar vad Guds säger genom sitt
Ord. Det står ju skrivet, säger dessa allvarliga fromma s.k. kristna: "bokstaven dödar men Anden ger liv" (2 Kor.3:6)

Vad ska man svara på sådant? Betyder detta bibelställe att Bibeln är död?



Vi ska idag titta närmare på detta bibelställe och försöka se vad hela sammanhanget säger och försöka förstå vad det betyder. Innan vi går in på texten låt oss bara kort svara:

1)   Det står inte att bokstaven är död. Det står att bokstaven dödar. Någonting som har kraften att döda är inte dött, utan i högsta grad levande.
2)   Bokstaven syftar i det här sammanhanget inte på bibelordet som sådant, utan på lagens bokstav. Den Lag Gud gav till Mose på Sinai. Anden syftar på Andens nya ämbete, d.v.s. budskapet om Jesus Kristus som finns i Bibeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar