torsdag 23 december 2010

Vad är egentligen det viktigaste?

Om någon säger:

Jag har kommit till honom, jag tror på honom, men jag vet inte om han tar emot mig.”

 Då får vi svara: ” Kristus säger i Skriften: ’ den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut.’” (Joh. 6: 37)

Det är verkligen sant och Skriften kan inte göras om intet. Lika viktigt som att lyfta fram att lagen är sann är att lyfta fram att evangeliet är sant.

Jag hörde en frikyrklig predikant som sade att det viktigaste är att vi kristna förmedlar en kristen livsstil och kristna värderingar till människor.

Men hur vi lever och vad vi gör hör till lagen. Kristen livsstil kan inte föra någon till himlen. En kristen ber, men inga böner kan föra någon till himlen, en kristen ska lyda Guds vilja, men ingen människas lydnad kan för någon till himlen.

Det enda som kan föra en människa till himlen är det offer som Kristus frambar på korset till förlåtelse för världens synder. Det enda budskap som kan skapa tro är budskapet om att Gud förlåter syndare för Kristi skull, för hans lydnads, hans lidandes och hans döds skull.

På den kristna TV-kanalen TV 10 sade en predikant att det är viktigt för frälsningen att man känner och upplever Guds närvaro och Guds gemenskap i hjärtat. Det är klart det känns, det är klart man blir glad att höra att Gud är en nådig Gud för Kristi skull, att Gud benådar syndare för att Kristus offrats i vårt ställe. Men det kommer dagar då det inte känns, då man inte är så glad. Om man då bygger sin frälsningsvisshet på känslorna, så kan man gå under i förtvivlan.

Men Skriften säger aldrig att frälsningen handlar om vad vi känner och upplever. Den säger att vi skall tro Guds Ord och löften.

Kristus säger:

Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet.” (Joh. 5: 24)

Därför skall fortsätta att lyfta fram Bibeln som Guds ofelbara Ord, som den enda normen, regeln och rättesnöret för kristen tro.

Kristus har ju sagt:

Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. ” (Matt 24:35)

2 kommentarer: