onsdag 15 december 2010

Kristus var hopplöst renlärig och bibeltrogen, något som föraktas idag, även bland vissa "lutheraner".


Matteus 5:17-19

”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.”

När Kristus Guds Son kom till vår värld som en människa och predikade så upplevdes det som något omstörtande. Han predikade ju inte som de erkända lärarna, som fariseerna och de skriftlärde. Dessa människor lade ju ut Skriften i ljuset av sina traditioner.

Kom han för att predika något nytt? Kom han för att ta bort det gamla och tillföra massa nya idéer?

Nej, förklarar Kristus idag.

”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en prick i lagen förgå, förrän
allt har skett.”

Jag har inte kommit för att säga att det lagen och profeterna sade var fel. Jag har inte kommit för att ändra, tvärtom!

Skälet till att han kom i konflikt med de vedertagna lärarna var inte att han predikade i strid med Bibeln, utan tvärtom för att han använde Skriftens klara och tydliga Ord mot fariseernas stadgar och traditioner.

”inte en enda bokstav inte en prick i lagen förgå ”förklarar han. Guds ord står fast. 

"Skriften kan inte göras om intet" (Joh 10:35), hade han förklarat. Abraham sade i liknelsen till den rike mannen:

De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till…Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda."  (Luk.16: 29, 31)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar