tisdag 1 september 2015

Kärlek av ett rent hjärta

"'Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett
gott samvete och av en uppriktig tro.
' (1 Tim 1:5).

Gud slutar inte att göra gott mot världen fast världen möter honom med otack och förakt. Med sin kärleks eld förtär han i stället allt ont. Ett sådant sinne borde också en kristen ha.

Han borde aldrig behöva övertalas att göra gott mot sin nästa. I stället skulle han säga: Käre broder, det jag har gjort mot dig har jag gjort bara av kärlek. Du skall inte tacka eller löna mig. Tackar du så är det bra men om du inte tackar är jag nöjd ändå. Jag har ju inte hjälpt dig för att få tack. Vad jag har gjort har jag gjort för hans skull som älskat mig så högt att han dött på korset för mig, otacksamma människa. Och än i denna stund gör han mig mer gott än jag kan tacka honom för, jag ovärdige."

(M. Luther. Ur "Andlig skattkammare").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar