fredag 4 september 2015

En kristen är syndare och rättfärdig

"'Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte.' (Rom 7:18).


Alla verkliga kristna måste be: Fader vår... förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro. Men de som anser sig vara mycket heliga förstår ingenting av detta. De tror att det inte finns någon synd i Kristi rike, utan att alla där måste vara rena som duvor. Därför passar denna predikan inte för dem. De vill vara fullkomligt utan synd, fullständigt heliga, ja, som Kristus själv. Men så är det inte i verkligheten, utan kristen är den som är en syndare, som erkänner sina synder och i hjärtat sörjer över dem. Och tvärtom: den är inte en kristen som inte vet av någon synd. Han är en antikrist, inte en verklig kristen."

(M. Luther. Ur "Andlig skattkammare").

2 kommentarer: