fredag 11 september 2015

Mot dig allena har jag syndat

"'Mot dig allena har jag syndat' (Ps 51:6).

Är det inte avskyvärt att djävulen, som ändå är mycket djupare i synden än vi, i alla fall skall anklaga och döma oss?

Varför har han bekymmer med att jag har syndat, då jag inte har syndat mot honom? Det är ju mot Gud och hans heliga lag jag brutit. Och det är ju inte den onde, utan Gud, som givit mig lagen. Det heter ju: 'Mot dig allena har jag syndat'.

Nu är ju Gud vår Fader och vi har fått förlåtelse för våra synder av nåd för Kristi skull. Då måste också djävulen avstå från rätten att anklaga och döma oss. Ty Kristus har 'strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset.' (Kol 2:14)."


(M. Luther. Ur "Andlig skattkammare").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar