söndag 21 april 2013

Gud övertygar genom sitt Ord

Lärjungarna blev vittnen och vi får en fullkomlig visshet om vad som hände genom evangelierna. Vi skall inte hänvisa människan till sig själv:

”omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas” (Lukas 24: 47)

Vi behöver inte oroa oss för att människor inte tror Skriften, vi läser i Lukas 24 att Kristus: ”öppnade… deras sinnen, så att de förstod Skrifterna”. (Lukas 24: 45)

Gud säger genom profeten Jeremia:

”Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det. ” (Jes. 55:10 - 11)

Kristus stärker sina lärjungar genom bibelstudium, inte genom trollkonster, inte genom att försjunka i sig själv, inte genom att granska naturens skönhet, inte genom att kämpa i bön, inte genom andlig manifestation:

”Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna." Sedan öppnade han deras sinnen, så att de förstod Skrifterna. Och han sade till dem: "Det står skrivet.” (Lukas 24: 44)

 Sann andlighet bottnar i att vi rotar oss vid Ordet, läser det, begrundar, tror det och sprider det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar