torsdag 6 december 2012

Löftena är säkra därför att Kristus är A och O


"Se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar” (Uppb 22: 12)

För att vi ska vara helt säkra på att man kan lita på detta så påminns vi om vem det är som säger detta. Hade han som säger dessa ord bara varit en felbar människa hade vi kunnat tvivla. Vi har säkert alla varit med om det många gånger, att vi stämt möte med någon som aldrig dykt upp, han hade glömt det, han hade blivit försenad av olika skäl, hon hade missat tåget. 

Men Kristus som  säger: ” Se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar”, han är, säger texten: ” A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.” (Uppb 22: 13)

Vem är han? Vem är och O. Det besvaras i Uppenbarelsebokens första kapitel och den åttonde versen:

Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.” (Uppb. 1: 8) 

Om Kristus är Gud den Allsmäktige, då kan hans löften inte gå om intet, då kommer allt bli som han har sagt. 

A och O är den första och sista bokstaven i det grekiska alfabetet. Kristus är begynnelsen och änden, han fanns före allting var skapat och han förblir i evighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar