lördag 1 december 2012

Gud är med oss


Skriften säger:

Gud är trofast som har kallat er till gemenskap med sin Son Jesus Kristus, vår Herre.” (1 Kor 1: 9)

När vi ser att Gud älskar oss så mycket att han dör i vårt ställe, så ser vi att vi inte behöver fly från Gud, eller vara rädd för honom. Han är på vår sida. Han är Immanuel, Gud med oss.

Psalmisten sjunger:

HERREN är med mig, jag skall inte frukta. Vad kan en människa göra mig?” (Ps 118: 6)

HERREN är mitt ljus och min frälsning, för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar, för vem skulle jag vara rädd?” (Ps 27: 1)  

Aposteln Paulus säger på samma sätt:

Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss.” (Rom 8: 31-34)

Märker vi här plötsligt hur annorlunda det blir att tänka på Guds allvetande och Guds allestädes närvaro, att Gud finns överallt?
Plötsligt är det inte något skrämmande, utan en tröst och en glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar