söndag 9 december 2012

Det bästa tvättmedlet


Om vi tänker på alla fel som vi begått gentemot Gud och nästan, känner vi oss smutsiga. Men Jesus säger att ”Saliga är de som tvättar sina kläder”. 

Vad är det för tvättmedel som tar bort synd, som renar från skuld? Den frågan besvaras i Uppenbarelsebokens sjunde kapitel. Johannes berättar:

En av de äldste frågade mig: "Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån har de kommit?"  Jag svarade: "Min herre, du vet det." Då sade han till mig: "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.  Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen skall slå upp sitt tabernakel över dem.
De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem.  Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon." (Uppb. 7: 13-17)

Vi får vara rena, rättfärdiga och heliga inför Gud därför att vi renats genom Lammets blod, alltså genom Jesu blod. 

När han dog på korset, så dog våra synder med honom. Han har tagit alltsammans på sig när han straffades i vårt ställe på korset.  Och när han uppstod ur graven förklarades hela världen rättfärdig genom honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar