fredag 14 december 2012

Har du tid?


Det finns väl få uttryck i vår tid som används så ofta i vår tid som ”jag har inte tid”. Jag har inte tid att läsa, jag har inte tid att göra det eller detta. Jag hinner inte

Det är ungefär som om tiden vore allas vår egendom, inlåst i vår själ, som vi kunde portionera ut efter eget välbehag. Man menar att det är så mycket man vill göra, och hinna. Men man vill prioritera tiden. 

Ändå tar tiden ibland makten över oss, ena stunden hann man inte med en kvart för att prata med någon i telefon, att läsa färdig läxan, att packa matlådan, att prata med familjen, men på eftermiddagen har man hamnat i soffan framför TV:n eller på stolen framför datorn och en timme av det man ansåg att man inte hade försvann utan att man märkte det.

Världen är inte vår utan Guds. Vi äger egentligen ingenting, utan Gud äger allting, som Gud säger genom psalmisten:  

”alla skogens djur är mina, boskapen på de tusen bergen.  Jag känner alla fåglar på bergen, allt som rör sig på marken är mitt. Om jag hungrade skulle jag inte säga det till dig, ty hela jorden är min med allt den rymmer.” (Ps. 50:10)

Gud äger också tiden. Inte heller den är vår egendom. Om vi gör anspråk på den, så stjäl vi från Gud.

Gud har både världen och tiden i sin hand, han styr den och leder den. Gud fanns före begynnelsen och i begynnelsen skapade Gud och en dag kommer den yttersta dagen, inte när vi tycker att det är lägligt, utan när Gud bestämt. Också vår egen personliga tid är Guds egendom, som psalmisten skriver:

Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit. ” (Ps. 139: 16)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar