torsdag 24 november 2011

Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er


Jesus säger:

Ge akt på vad ni hör! Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få. Ty den som har skall få, och den som inte har, från honom skall tas också det han har.” (Markus 4: 24-25)

Vad menar Jesus med ordspråket att med det mått vi mäter skall det mätas upp åt oss och mer skall vi få och den som har skall få och den som inte har, från honom skall det tas också det han har?

Det kan ju vara lätt att studsa till inför ett sånt ordspråk. Borde inte Jesus sagt tvärtom? Att från den som har skall tas och den som inte har skall få?

Just genom att ordspråket är så tvärt emot, får oss att tänka efter. Vad menar Jesus egentligen?

Ja, han talar inte om ägodelar. Han talar fortfarande om Ordet, om hörandet.

Han säger:

”Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er”

När Gud säger till oss att Jesus har dött för våra synder och att vi är rättfärdiga genom honom, och vi då säger: ”Han har nog dött för andra. Men han har inte dött för mig. Om Gud ska ta emot mig så måste jag visa en motprestation”. Vad har vi då mätt upp för vår själ? Har vi inte använt en mindre linjal än Guds? Har vi inte gjort Gud till lögnare om vi inte räknar in oss i Guds Sons försoningsverk?

Men om vi säger : ”Jag är visserligen en syndare, men Gud säger att Kristus Jesus kommit till världen för att frälsa syndare. Jag är visserligen ovärdig, men frälsningen grundas inte på min värdighet, utan på Jesu värdighet. Jag är visserligen skyldig att dö, men Jesus har redan dött för mig. Jag behöver inte dö för evigt, Jesus har gett mig evigt liv genom sin korsdöd och det får jag tro och förtrösta på.” Om vi säger så, då har vi mätt upp hela Guds frälsning åt oss själva, då har vi tillämpat det Jesus gjort för oss på våra själar.

Jesus säger idag:

”Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få. Ty den som har skall få, och den som inte har, från honom skall tas också det han har.’"

När vi tillägnar oss den frälsning som Gud skänkt oss i Kristus Jesus, då ger Gud oss mer än vi kan förstå. Han ger oss hela sin himmel, en evig glädje i gemenskap med honom, full förlåtelse och fullt barnaskap.

Den förlorade sonen, som satt och mindes faderns hus, när han satt smutsig och utfattig bland svinen, han kunde mäta upp detta som sin slutdestination. Men han mätte i alla fall upp en plats i faderns hus som tjänare, när han planerade att säga:

”Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få bli som en av dina daglönare.” (Luk. 15:18, 19). Då hade han i alla fall mätt upp ett återinträde i hemmet. Men fadern gav honom ännu mer. Han fick tillbaka barnaskapet och en plats i hemmet.

Skynda er att ta fram den bästa dräkten och klä honom i den och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter! Och hämta den gödda kalven och slakta den, och låt oss äta och vara glada. Ty min son var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen. Och festen började.” (Luk. 15:22 - 24)

Jesus säger idag:

”Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar