söndag 13 november 2011

Hur stor skopa har du?

Den som redan hört evangeliet, som redan fått ljuset, ska fortsätta att lyssna. Vi behöver alla evangeliet, därför säger Kristus idag:

"Ge akt på vad ni hör! Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få. Ty den som har skall få, och den som inte har, från honom skall tas också det han har.” (Markus 4: 24, 25)

Vi ska ge akt på det vi hör. Vi ska lyssna på Guds Ord. Vi ska lyssna när Gud talar till oss om Kristus, och vi ska tro det Gud säger.

Att inte lyssna, är att inte mäta upp den välsignelse, och den nåd Gud räcker åt oss.

Profeten Jesaja talar om hur Gud räcker andlig mat till sina barn när han skriver:

Hör på, alla ni som törstar, kom hit till vattnet, och ni som inte har pengar, kom hit och köp säd och ät. Ja, kom hit och köp säd utan pengar och för intet både vin och mjölk.” (Jes. 55: 1)

 När Gud räcker nåd och förlåtelsen åt oss fritt och för intet, helt gratis, då ska vi mäta upp åt oss. Vi ska ta så stora skopor vi bara kan.

Somliga mäter inte upp åt sig. Man tror att ”det här gäller inte en så stor syndare som mig. Jag är ännu inte värdig att ta emot av allt det Gud ger mig, men snart när jag bättrar mig, så kan jag ta till mig”. Men Gud räcker inte sin nåd och förlåtelse, sin rättfärdighet, sin helighet, sin salighet, sin Ande, åt mätta och nöjda människor, utan åt människor som behöver allt det Han ger, han räcker sina gåvor åt syndare som hungrar och törstar.

”Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få.”

1 kommentar: