fredag 25 november 2011

Att inte våga lita på Guds ord och löfte är inget fint


Jesus säger:

”Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få.

Gud vill ge oss allt genom tron på Hans Ord, syndernas förlåtelse, barnaskap hos honom, evigt liv.

Låt oss tro honom på hans Ord.


Att inte mäta upp, det är att inte ha tro. Det är att inte lita på Hans löften, att förtrösta på Hans Ord. I vissa pietistiska kretsar tycker man det är fint att kräla omkring i sin egen ovärdighet och inte våga tro sig vara förlåten för Kristi skull. Men det är inget fint med att inte tro Gud på Hans Ord när han säger att våra synder är förlåtna i Kristi blod.

”Med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er, och ännu mer skall ni få. Ty den som har skall få, och den som inte har, från honom skall tas också det han har.’"

Att säga att Gud visserligen förlåter, men inte mig, det är att göra Gud till lögnare.

Skriften säger:

”Den som inte tror på Gud gör honom till en lögnare, eftersom han inte tror på vittnesbördet som Gud har givit om sin Son. Och detta är vittnesbördet: Gud har skänkt oss evigt liv, och det livet är i hans Son.” (1Joh. 5:10, 11)

Gud vill att vi skall tro att han skänkt oss evigt liv och det livet är i hans Son,  i korset och i försoningen.

”Hör, du som har öron att höra med!’ Och han sade: ’Ge akt på vad ni hör!”

Sångaren sjunger:

Hjälp mig höra, hjälp mig vörda
ordet,  som du givit mig!
Lyktan för min fot det vare
Och ett ljus på all min stig!
Låt ej Anden från mig vika,
Gör mig rädd för allt som kan
Mig förvilla och mig draga,
bort från dig min Frälserman."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar