onsdag 17 augusti 2011

Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna.


Jesus säger till den lame mannen:

"Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna."

Som alla människor var den lame en syndare, som dig och mig. Precis som du och jag hade han anledning, när han såg på sig själv, att bli bekymrad. Vi gör inte alltid det som är rätt, vi tänker inte alltid de tankar som är rena inför Gud och vi säger inte alltid saker som är goda och kärleksfulla, uppmuntrande till våra medmänniskor.

När vi tänker på det en stund, att vi brutit mot Guds vilja, mot Guds lag, så känner vi oss skyldiga, vi klandrar oss själva, vi skäms, vi fördömer och anklagar oss själva.

Det kan inte vi göra något åt. Även om vi bättrade oss, så finns det vi gjort kvar i våra samveten. Gud säger genom profeten Jeremia:

Om du än tvättar dig med soda och tar aldrig så mycket såpa, syns ändå din synds fläckar inför mig, säger Herren, HERREN.  ” (Jer. 2: 22)

Ingen annan människa kan heller göra något åt det. Även om man gick till en psykolog och fick höra att man har falska skuldkänslor och att vi borde bättra på vår självkänsla, så står det vi gjort kvar inför Gud.

Den enda som kunde och kan ändra vår situation är Jesus Kristus, Guds Son vår Frälsare.

Han säger idag, till den lame mannen och till dig och mig:

"Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna."

Han är den ende som kan garantera en hel och full förlåtelse, därför att han är den som kom hit till vår värld för att ta bort våra synder, ta bort våra fel, ta bort vår skuld och ta bort våra missgärningar. Han gör det genom att låta Gud tillräkna honom våra synder, som om han själv begått dem.

Skriften säger:

Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.” (2Kor. 5: 21)
 
våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.” (1Petr. 2:24)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar