tisdag 16 augusti 2011

För dem som tror


Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare." (Mark. 2: 17)  

 Jesu främsta uppgift var att förmedla förlåtelse till människor, och därför gör han det till den hjälpsökande mannen. Varför han gör det till just honom förklaras i Matteus 9: 2

då han såg deras tro, sade han till den lame: "Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna."

Förlåtelsen tas emot av den som tror att Jesus är den han säger att han är. Jesus såg att de trodde på honom. Han såg deras tro, står det. I Bibeln, som de läst i synagogan, stod det ”Den lame skall hoppa som en hjort, den stummes tunga skall jubla.” (Jes. 35: 6)

När då? Svar: När Gud kommer till dem, när Messias kommer, den utlovade Herrens tjänare.  Om de hade tro, så hade de tro på att Jesus var den Bibeln säger att han är. Och trodde de på detta, då trodde de på allt annat Bibeln säger om honom, t.ex. att Messias säger genom profeten Jesaja  i det 61:a kapitlet:

”HERREN har smort mig till att predika glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta.” (Jes. 61: 1)

Detta är vad Jesus gör idag; ger glädjens budskap och förbinder ett förkrossat hjärta, när han säger:

"Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar