tisdag 9 augusti 2011

Evigt liv på grund av vad du gör?


Låt oss idag skärskåda den knäfallande otron hos den rike ynglingen och kanske hos oss själva!

”När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: "Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?"

Denne man var mycket rik. Han hade de jordiska. Han hade pengar och egendomar. Grekiskan avslöjar mer än översättningarna i allmänhet gör. Han säger ungefär: ”Vad ska jag göra för att inneha (kläronomeo), eller besitta evigt liv”.

Allt mannen ägde hade han förvärvat. Han hade skaffat det genom arv, handel eller köp. Men det var en sak han inte ägde som han saknade: evigt liv. Hans fråga lyder nu: Hur ska jag förvärva det? Vad ska jag göra?

Som om det egna livet kunde vinnas av oss människor genom ett köp, en transaktion; ”om Gud ger mig detta, så ger jag honom från mig”.

Och visst, om människan kunde uppvisa en fullkomlig helighet och rättfärdighet inför Gud, så skulle hon verkligen kunna få det eviga livet som en belöning för sin lydnad. Skriften säger:

”den som håller dessa bud skall leva genom dem.” (Gal. 3: 12) 

Problemet är att Guds lag omfattar hela vårt hjärta, hela vårt förstånd, hela vår själ, allt vi är, allt vi tänker, allt vi känner, allt vi gör och säger. Människan är ofullkomlig och Skriften säger:

den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.” (Jak. 2: 10)

Att människan inte klarar av att hålla Guds lag, att människan inte kan förtjäna frälsningen på egen hand är vad Kristus försöker visa genom hela samtalet.

Hade den rike ynglingen lyssnat på Jesu första meningen, så hade Kristus inte behövt utmana honom djupare. Men han lyssnar inte. Han är så insnurrad i sina egna föreställningar och sina egna ambitioner att arbeta till sig evigt liv med egna gärningar att han inte hör.

Ibland måste Gud sticka sitt svärd djupt in i våra hjärtan innan vi ger upp våra egna ansträngningar till självfrälsning.

2 kommentarer:

  1. Jag vill enbart testa om det går att publicera, för det är ju meningslöst att skriva ca 30 minuter för att sedan få se allt försvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evigt liv på grund av vad vi tror skulle jag vilja säga även om det gäller vad vi gör också.
      Det är sannerligen inte lätt att ärva det eviga livet om man i stället sätter sitt hopp till rikedomen. Men vad var nu lärdomen som Du ville skulle komma fram?
      Den Gud älskar den tuktar han. Var det så Du menade med att han stack sitt svärd i våra hjärtan. Det kan väl inte vara fråga om troende kristna för de måste väl vara på det klara med att ingen kan frälsa sig själv?
      Förstår inte detta resonemang!
      Det kan finnas många som tilltalas av det kristna budskapet men när de får veta att det ställs krav på dem så vänder de sig bort istället för att ta emot den hjälp som Gud vill ge för att kunna vandra på vägen till evigt liv!
      För min del så var det detta som Jesus ville illustrera med sin liknelse. Han poängterade hur viktigt det var att göra hans Faders vilja. Men det är ju en omöjlighet att göra någons vilja som man inte har lärt känna!
      Vilka är det i dagens värld som inte lyssnar till eller hör vad Jesus har att säga?
      Om han säger att : "Icke kommer var och en in i himmelriket som säger till mig:´Herre, Herre´, utan den som gör min himmelske Faders vilja" Matteus 7:21 ff.
      Den som läser dessa ord kan väl inte förneka att det rör sig om människor som menar sig ha tro på Kristus.
      Men de har inte lärt känna Fadern, eftersom de inte gör
      hans himmelske Faders vilja. Så vad innebär då det?
      Förklaringen finns men om den godtas är en annan sak!

      Radera