måndag 22 augusti 2011

Vad är att vara kristen?


Att vara kristen, vad är det? Är det att vara döpt och konfirmerad? Är det att läsa Bibeln och inte svära och supa? Är det att vara så snäll man bara kan mot alla människor? Det finns ett kristdemokratiskt parti i Sverige, är det kristnare än andra partier i Sverige? Kristdemokraterna vill införa kristen etik och kristna moraliska värderingar i skola och samhälle. Finns det en särskild kristen etik och handlar kristen tro om att göra rätt och vara god?

Det finns inga enkla ja och nej på de här frågorna. Men frågorna röjer en hel del missförstånd. Man blir kristen, man blir ett Guds barn när man blir döpt. Och om man fostrats i den kristna tron och får en bra konfirmationsundervisning så kan konfirmationen handla om att man bekräftar den tro man en gång döptes till.

Men att vara kristen handlar egentligen inte om dessa två yttre handlingar. Man kan vara både döpt och konfirmerad utan att vara kristen. Det finns säkert över en miljon människor i Sverige som är både döpta och konfirmerade utan att vara kristna. Det är ju inte särskilt bra. Men det är inte kristendomens fel, utan människor som förvandlat kristendomen till en tom religiös eller kulturell tradition. Jag vill också lägga till att det är tänkbart att det finns människor som inte är döpta och konfirmerade som ändå är kristna.

En kristen skall inte svära och supa. Men det finns människor som inte är kristna som varken super eller svär. Och det räcker inte med att bara hålla sig från vissa yttre saker för att vara kristen. Kristendomen handlar om enormt mycket mer.

Kristdemokraterna pratar om kristen etik. Men finns det egentligen en särskild kristen etik? Det mesta som kristendomen lär om rätt och fel finns i många religioner, t.o.m. det dubbla kärleksbudet och den gyllene regeln. Ja, många ateister håller också med om mycket i den kristna etiken, utan att därför vara kristna. Det behöver vi inte bli särskilt förvånade över, eftersom Guds lag är inskriven i människans hjärta av naturen.

Så, även om människor gör fel, så förstår man i sitt samvete att det är fel. Det man möjligen inte ser i den allmänmänskliga etiken är den oerhört skarpa och radikala etik som Kristus lär ut i bergspredikan. Men den lär väl knappast de s.k. kristdemokraterna gå ut med i sitt partiprogram: "Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ens i tanken" eller när Kristus säger att den som säger "du dåre" till sin medmänniska, han har brutit mot budet: "Du skall inte dräpa".

Nej, att vara kristen handlar inte heller om en särskild moral. I Bibeln finns en moral, Kristus undervisar oss om vad som är rätt och fel och i breven ger oss Johannes , Petrus och Paulus mycket undervisning om hur vi skall leva. Men man blir inte en kristen genom att bara försöka leva efter Bibelns etik. Det är inte alls det som allt handlar om.

Aposteln Johannes förklarar i sitt  första brev vad kristendomen är till sitt inre väsen:

"Ty allt som är fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son? " (1 Joh 2: 4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar