onsdag 26 januari 2011

Vaddå grund ?


 "Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan."
(Matt 7:24)

Den är förståndig som bygger på klippan, Kristi Ord och handlar efter dem.

"Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan" (v.25)

Äran skall klippan ha! Det var klippan som räddade huset!  På grund av klippan stod huset stadigt. Den förståndige mannen såg när han byggde, vad klippan skulle betyda för huset. Huset hade en grund, en stark grund.

Fråga vilken husbyggare som helst vad en grund betyder för ett hus! Fråga Svensson vad för grund man har lagt för sina liv. "Va? Vad pratar du om?"

Är grunden stark så faller inte huset. Det står kvar. Bygger vi på Kristus och hans Ord så kan vi säga med Paulus:

"jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre" (Rom. 8:38, 39)

"Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan"

Psalmisten säger:

"Hur kan en ung man bevara sitt liv rent? När han håller sig till ditt ord... De ogudaktigas snaror omger mig, men jag glömmer ej din undervisning... Din muns undervisning är bättre för mig än tusentals stycken guld och silver... Om inte din undervisning varit min glädje, hade jag förgåtts i mitt elände... Ditt Ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig... Stor frid äger de som älskar din undervisning, ingenting kan få dem på fall. (Ps.119:9, 61, 72, 92, 105)

Nej. Inte ens vid den sista stora störtfloden och stormvinden, den kroppsliga döden, faller det välgrundade huset, det liv som står på klippan; Kristi ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar