söndag 30 januari 2011

Inget annat än

Det finns en liten skara fattiga syndare som här i livet finner att inget annat än Jesus allena, Hans Ord och löften, är det som skänker sann frid i samvetet, sann tröst, sann lindring för det oroliga hjärtat.

Dessa kanske säger, med sångaren:

Min redliga bättring, mitt nit och min tro, Min ånger, min bön och min lydnad, Se där, vari hjärtat försökte få ro, Se där, var jag sökte min prydnad! Men aldrig den lydnaden provet dock höll, Och sten efter sten från den byggnaden föll; Den blev ingen stege till himlen.Och under allt detta stod Jesus så huld Och ropade till mig så trägen: Se, jag har betalt din omätliga skuld, Jag ensam, jag ensam är vägen! Jag, jag har förvärvat och återlöst dig, Säg, vill du ej låta dig nöja med mig, Den nya, den levande vägen?”

Kristus säger om dem vars hus höll inför den sista anstormningen: ”men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan.” Han kunde inte säga om de som byggt på sand att de hade grundat sitt hus på sanden. Sand är ingen grund. Man kan inte grunda på något som inte är en grund. Fråga vilken husbyggare som helst vad en grund är.

Tänk så tragiskt att människor bygger liv i den här världen utan att grunda på klippan, Kristus och hans Ord.

Låt oss ta fram Kristi ord, våra biblar och själva bygga våra liv på Kristi Ord. Låt oss också gå ut till människor i vår omgivning och ge dem Kristi Ord. Guds Lag oroar människor, då man inser att huset inte är hållbart i längden, hur soligt och lojt det än verkar just nu. Och Guds evangelium visar att det enda fasta, det enda som består är Kristi ord och löfte, allt han sagt om vår frälsning, orden om Kristi kors som innebär förlåtelse och nåd från Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar