måndag 11 oktober 2010

Vänskapen med Gud är att lyda Hans bud

Kristus säger idag:

Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.”

Vänskapen med Gud är alltså inte något diffust sentimentalt trams. Vi uttrycker vår vänskap med Gud genom att begrunda hans befallningar, genom att sträva efter att följa hans vilja.

Gud vill att vi skall lyda och tjäna honom. Vi skall inte leva i första hand för oss själva, utan i första hand för Gud och medmänniskan.

Kristus tilltalar sina egna lärjungar. Han säger:

Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar