onsdag 13 oktober 2010

Använda Jesus för sina egna jordiska syften ?

Först säger Jesus alltså:

"Människa, vem har satt mig till skiljedomare mellan er?"

Mannens privata affärer var problem för honom. Fadern hade gått bort och nu bråkade sönerna om arvet. Hur mycket skulle den ene och den andre ha. Jesus hade ju blivit lite av en kändis i Gallileen, så varför inte ta med sig den här kändisrabbinen Jesus, som backup, för att få så mycket som möjligt av kakan?

Berättelsen avslöjar förstås en hemsk tragedi. Hur många syskon och släktingar, har inte blivit splittrade inbördes under många år, och vägrat prata med varandra, p.g.a. bråk om pengar.  Kristus uttalar sig inte om vem som har rätt eller fel i den här historien. Han klargör klart och tydligt vad hans uppgift här på jorden var.

"Människa, vem har satt mig till skiljedomare mellan er?"

Hans uppgift var inte att skapa en jämn fördelning av mark, egendomar och produktionsmedel. Hans uppgift var inte att medla i människors juridiska, politiska eller jordiska tvister.

Hans uppgift var att frälsa människan, att ge henne sanningen, att lysa upp hennes själ med frälsningens evangelium.

Han säger själv:

Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd. ” (Luk. 12:49)

Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.” (Joh. 12:46, 47) 

”för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen.” (Joh. 18:37) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar