tisdag 5 oktober 2010

Säg som det är till Gud!


Men såsom han är vår vän, så vill han att vi ska vara hans vänner. Att vi skall fogas in i skaran av dem som har Kristus till vän.

Hur blir man en vän till Gud. Vi har hört att Gud älskar oss. Hur hittar vi kärleken till Gud?

För en verkligt vän har man inga hemligheter, man törs berätta även sånt man skäms för. Låt oss lägga fram för Gud oss själva precis sådana vi är. Låt oss inte låtsas för Gud, utan tala om för honom precis hur illa det är, hur vi trotsat honom, och levt alldeles för mycket våra egna liv. Då kanske någon säger: ”Om jag berättar för någon om alla mina mörka sidor, så vill han nog inte vara min vän längre.”

Låt mig då berätta om hur Kristus är. Han säger det själv i Matt 11:19

Människosonen kom, och han äter och dricker, och då säger man: Se, vilken frossare och drinkare, en vän till publikaner och syndare!

Fariseerna var mycket fundersamma över detta och frågade därför en gång:

Varför äter er mästare med publikaner och syndare?" Jesus hörde det och sade: "Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." (Matt. 9:11 - 13)

Så, låt oss inte vara rädda för att bekänna våra synder för Kristus. Han kom för att betala vår skuld.

2 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt skönt. Att ingenting är dolt för Gud. Det är meningslöst att försöka dölja sina fel, sina mörka tankar och sin synd. Adam försökte gömma sig för Gud när han gjort fel, men Gud ropade på honom... Adam var är du? Han ville vara med honom trots hans synd.
    Det är korkat att vända ryggen mot Gud när man har sydat i tankar ord och gärning, mycket bättre att väda sig till Gud och säga: Här är ag med alla mina fel, hjälp mig.

    SvaraRadera