tisdag 12 oktober 2010

Jesus hittar rätt i samtalet


Lukas 12: 13-21

Någon i folkhopen sade till honom: ’Mästare, säg till min bror att han delar arvet med mig’ Jesus sade till honom: "Människa, vem har satt mig till skiljedomare mellan er?" Sedan sade han till dem: ’Se till att ni aktar er för allt slags girighet, ty en människas liv består inte i att hon har överflöd på ägodelar.’ Och han berättade en liknelse för dem: ’En rik man hade åkrar som gav goda skördar.  Och han frågade sig själv: Vad skall jag göra? Jag har inte plats för mina skördar. Så här vill jag göra, tänkte han. Jag river mina logar och bygger större, och där samlar jag in all min säd och allt mitt goda. Sedan vill jag säga till mig själv: Kära själ, du har samlat mycket gott för många år. Ta det nu lugnt, ät, drick och var glad. Men Gud sade till honom: Din dåre, i natt skall din själ utkrävas av dig, och vem skall då få vad du har samlat ihop? Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.’" 

Texten bryter ett längre tal som Jesus håller.  Människor i tiotusental hade samlats kring honom (12:1a). Men han talade ändå i första hand bara till sina lärjungar (12:1b) om hur Guds rike skall spridas (12: 2-3) om hur lärjungarna trots förföljelse skall bekänna Kristus inför människorna och hur Gud skall vara med dem (12:4-12).

Plötsligt blir han avbruten av en man som ville att han skulle ta ställning i en familjetvist. Han ber inte om ett råd, han frågar inte om något Kristus sagt. Han ber honom interagera i en arvstvist.

Någon i folkhopen sade till honom: ´Mästare, säg till min bror att han delar arvet med mig´."

Det är nästan lite tröstande för en predikant att inte ens Kristus alltid lyckades behålla folks uppmärksamhet. Det är ungefär som när man lägger ner mycket tid på att tala om något, så säger en person något som inte alls har med saken att göra, ungefär som han inte alls hört på.

Men Kristus kommer inte av sig. Först förklarar han att han inte alls kan medla i såna jordiska tvister. Sen gör han som han alltid gjorde, han kliver bakom mannens frågeställning till hjärtat. Han letar fram vad som drev fram en sådan framfusig iver att värna om sin egen jordiska rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar