torsdag 14 oktober 2010

ingen politisk Jesus

Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.” (Joh. 12:46, 47) 




”för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen.” (Joh. 18:37) 

Det var hans uppdrag. Men människor vill ofta använda Jesus för sina egna syften. Därför har man tagit Jesus som intäkt för en hel massa jordiska projekt. I Jesu namn vill somliga kriga, bedriva politik, eller verka för fred, miljö och rättvisa.

Till alla såna projekt säger Kristus idag:

"Människa, vem har satt mig till skiljedomare mellan er?

På ett annat ställe säger han:

”Mitt rike är inte av den här världen.” (Joh. 18:36)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar