lördag 7 juli 2012

Vart börjar vårt tjänande?


Jesus säger:

Människosonen [har] inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många." (Matt. 20:28)


Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset.” (Fil. 2:6 -8)

Där vi misslyckades med att tjäna, där blev Kristus en tjänare, när han ställde sig under lagen, och när han ställde sig under lagens dom, när han straffades för våra synder på korset, för att vi skulle få förlåtelsen genom honom.

Men hans tjänande sker ju för att han älskar oss, och hans kärlek till oss, ger oss viljan och kraften att tjäna. Kristus själv säger:

Vi läser i Johannes 13:

När han nu hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: "Förstår ni vad jag har gjort med er? Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, ty det är jag. Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er.  Amen, amen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre, och budbäraren är inte förmer än den som har sänt honom. När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det.” (Joh. 13:12 – 17)

Det är där den sanna kristna kärleken och tjänsten börjar, inte kravet, utan i Kristi tjänst för oss och kärlek till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar