torsdag 5 juli 2012

Tjänandet är en plikt


Jesus berättar:

Om någon av er har en tjänare som plöjer eller vaktar boskap, säger han då till honom, när han kommer hem från marken: Kom genast och ät. Säger han inte i stället: Laga nu till vad jag skall äta och fäst upp dina kläder och passa upp mig medan jag äter och dricker. Sedan får du själv äta och dricka. Inte tackar han tjänaren, för att denne gjorde det han var tillsagd att göra?” (Lukas 17: 7-9)

Bilden visar Rut som arbetade på åkern och tjänade.
Att plöja och vakta boskap kan vara ett hårt arbete, musklerna värker, man kanske fryser i höstregnet eller svettas i sommarsolen.   När tjänaren kommer hem med en värkande kropp, så är det ingen som tackar honom, mer arbete väntar. Det är inget stimulerande arbete, det är hårt och enahanda. Och när han kommer hem, ska han laga mat och betjäna husbonden och hans familj.

Gud kallar oss att tjäna, men inte med en flashig arbetsbeskrivning, och inte med utsikten att folk ska berömma oss, eller att vi ska tala om hur duktiga är. Aposteln skriver:

om jag predikar evangelium har jag inget att berömma mig av, eftersom jag är tvingad till det. Ve mig om jag inte predikar evangelium!  (1Kor. 9:16)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar