tisdag 26 april 2011

Paulus brev till församlingarna i Galatien

Gal.5: 16-24

” Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär. Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni vill. Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen. Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så skall inte ärva Guds rike.  Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär.”

Paulus brev till församlingarna i Galatien är ett av de strängaste brev han skriver och samtidigt ett av de trösterikaste. Till skillnad från nästan alla andra brev som han skriver så finns i inledningen av brevet ingen tacksägelse för allt som är bra i Galatien. Tvärtom så dundrar han på efter sin hälsning:
Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium.” (1:6) ”Vem har förhäxat er”, skriver han, ”ni som fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst?” (3:1)

Församlingarna i Galatien bestod av både judar och hedningar. Nu hade en grupp judar fått för sig att det inte räckte med tron för att vara ett Guds barn. Man behövde bli omskuren också. Och säkert invände hedningarna inte mycket mot det. Men när man ställde upp villkor för frälsningen så förstod Paulus att det centrala i evangelium höll på at bytas ut.

Därför undervisar han om vad lagen var till för, och om rättfärdiggörelsen genom tron.
·       Han visar att Guds lags uppgift inte är att ställa oss rättfärdiga inför Gud, utan visa att vi är syndare.
·       Han visar att rättfärdiggörelsen sker genom tron, en tro som håller fast vid att Kristus Jesus är världens Frälsare.
·       Tron är inte en finare typ av lag, tron är lagens motsats. Att tro på Kristus allena till salighet är att rättfärdiggöras utan gärningar, utan lagens verk. Genom tron ensam, av Guds rena nåd får syndare tillägna sig förlåtelse och frid med Gud.

Detta förklarar han med mängder av exempel för att dra galaterna tillbaka till det evangelium han en gång förkunnat för dem, och som en gång fört dem till tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar