onsdag 13 april 2011

I pappas skor


Kristus säger:

”Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.”(Matt 5:44)

Visst har vi hört någon säga: ”I min familj gör vi på det här sättet. I min familj, ber vi alltid bordsbön, i min familj tar vi alltid av oss skorna på dörrmattan, i min familj pratar vi i mun på varandra.” osv. osv.

Kristus vill idag säga: Låt oss visa vilken familj vi hör till! Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Om vi gör som vår far gör, då vet folk vilken familj vi hör till.

Vi har väl alla sett det, hur små barn tar på sig mammas kjol och pappas skor och kavar runt i huset. ”Jag vill också spika” säger barnen, ”som pappa. Jag vill också prova mammas läppstift.”

Vi som är Guds barn, vi ska visa med våra liv, vem som är vår Fader.

Vår himmelska Fader älskar förbehållslöst, därför ska vi också älska förbehållslöst, våra vänner och ovänner.

Det är också en god pedagogik, vi lär oss vad kärlek är för att vi har någon att efterlikna, vi har en förebild, någon som går före och visar oss vad sann kärlek är.

”Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar