torsdag 20 februari 2014

Ansvaret att bedja om arbetare till skörden



En dag kommer denna värld att ta slut. En dag kommer Gud att utplåna den här världen på grund av dess otro och synd. Vilket ansvar har du och jag idag? Vi kan minnas profeten Hesekiels förmaning när Israels folk hade lämnat Gud för avgudarna och levde i omoral, han skriver:
Jag sökte bland dem efter någon som skulle bygga en mur och ställa sig i gapet inför mig till försvar för landet så att jag inte skulle fördärva det. Men jag fann ingen.” (Hes. 22: 30)
Därför föll landet. Kristus säger:
"Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd."
  Fråga en bonde hur han känner inför skörd som får stå, utan att tas om hand, när han får se regnet slå mot den, hur ogräset växer upp över den, hur den blir gråare och gråare. Han känner sorg, och frustration. Känner du och jag detsamma? Låt oss be till Gud för skörden, låt oss be om skördemän.


Skriften säger:
Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön. Elia, som också fick lida, bad en bön att det inte skulle regna, och det regnade inte över landet under tre år och sex månader. Och när han sedan bad igen, gav himlen regn och jorden bar sin gröda.” (Jak. 5:16-18)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar