torsdag 1 augusti 2013

Hur Gud motiverar sitt folk att lyda Hans lag



Vi har i den sista tidens bloggar talat om varför vi skall lyda Guds lag, det är för att Gud gett oss lagen.

En helt annan fråga är: vad är det som motiverar oss att lyda Gud?
Vi kan veta att vi ska lyda våra föräldrar och samhället, men vad är det som gör oss ivriga att lyda?

Svaret ger Gud själv. Därför att ”Jag är HERREN”. (3 Mos 18:3ff)
Bakom ordet HERREN döljer sig i hebreiskan ordet Jahve: namnet på förbundets Gud.

När Gud säger att han är förbundets Gud, så säger han att Han är
den Gud som ingår i förbund med oss, han är den Gud som älskar oss.

Hedningarna kan också tala om Gud, men bara Guds barn känner den Gud som vill upprätta sitt förbund med oss.

Det förbund Gud upprättat med oss är att han förlåter oss våra synder.

Gud säger genom profeten Jeremia:

detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna HERREN!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.” (Jer 31: 33-34)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar