lördag 24 augusti 2013

Hur vi kan veta att vi har en plats i himlen



Ingen blir frälst genom sina gärningar, genom vad vi gör. Frälst och salig blir vi genom Lammets blod, genom Jesus Kristus. I bröllopssalen frågar värden inte efter vem du är, utan efter om vi har bröllopskläder på oss (Matt 22: 11-13). Om vi är klädda i Jesu rättfärdighet.

Detta budskap, budskapet om frälsningen genom Jesus Kristus är det viktigaste Kyrkan eller bruden, som hon kallas hos Johannes, har att förmedla, därför läser vi :

Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna för er om allt detta i församlingarna. Jag är Davids rotskott och hans ättling, den klara morgonstjärnan."  Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det må säga: "Kom!" Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.” (Uppb 22: 16, 17)

Hör här, om vi inte visste om hur vi har det med Gud, Anden och bruden, det vill säga, Kyrkan eller församlingen, säger: ”Kom, kom till Jesus!”  

Men vad krävs för att jag ska få komma till Jesus? Svar: Ingenting! ” den som törstar må komma.” Hungrar och törstar du och jag efter rättfärdighet? Är vi plågade av våra synder, av vår skuld?
Anden och församlingen säger idag: : "Kom!" Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.” 

För intet! Hör det: gratis! Vi får komma till Gud som vi är! Utan alla förberedelser. Vill du och jag har Livets vatten? Vill vi ha nåd? Vill vi förlåtelse? ”den som vill, må ta emot livets vatten för intet”! Sångaren sjunger: ” Intet kan jag giva dig. Till ditt kors jag sluter mig. Naken,
dig om kläder ber, Hjälplös, upp till nåden ser.


Det är så det ser ut om vi ska till himlen. Allt handlar om Kristus, vad han gjort för dig och mig.

Och för att vi ska påminna varandra om detta stora lät Gud skriva ner dessa eviga sanningar i Bibeln, i den heliga Skrift. Därför är det viktigt att vi bevarar Bibelns sanningar rena och oförfalskade, att vi inte lägger till eller drar ifrån något. Därför avslutas  hela Bibeln:

För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.  Han som betygar detta säger: "Ja, jag kommer snart." Amen, kom, Herre Jesus!  Herren Jesu nåd vare med alla.” (Uppb. 22: 18-21)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar