onsdag 28 augusti 2013

Hur får man rik frukt i sitt liv?



Jesus sade:

”Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt”
(Johannes 15: 5)

Det är så det går till.

Att förbli i honom är inte heller det egentligen en befallning, utan snarare än inbjudan. ”Ni är i mig. Bli kvar i mig. Gå inte från vilan hos mig till lagens träldom, eller syndens ok”.

Jesus säger:

”Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.” (Joh. 15:3-5)

Att bära frukt är inte befallning, utan ett löfte. Kristus dör för våra synder på korset och han uppstår på tredje dagen. Så vann han rättfärdighet åt oss. Förbli i tron på honom. Låt oss lita på att det gäller oss. Då är vi i honom, i hans person, i hans försoning, i hans förlåtelse. Och han är i oss. Kristus bor i våra hjärtan genom tron.

Och vad lovar han?

Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra”

Jesus har gjort allt för vår frälsning genom sitt liv, sin död och sin uppståndelse, allt för oss, allt för vår frälsning och vårt liv, och han fortsätter att göra saker, han frambringar de frukter vi ska avge i våra liv. Så lockar och inbjuder han oss att förbli i honom, tro på honom, lita på honom.

Då har vi inte blicken på frukten, utan på Kristus. Vi ser på hans kors, och hans kärlek, och han agerar genom oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar