fredag 2 augusti 2013

Guds barn följer Guds Lag därför att Gud älskar dem.



Gud säger genom profeten Jeremia:

detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna HERREN!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.” (Jer 31: 33-34)

Det förbund Gud upprättar med oss betyder att han förlåter oss våra synder och missgärningar. Det gjorde han när Kristus bar alla våra synder på korset.

I nattvarden blir det nya förbundet närvarande som vi läser:

Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: "Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig." På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. " (1 Kor 11: 23-25) 

Vi vill följa Herrens bud, inte för att vi är rädda för honom, inte för att han tvingar oss, utan därför att han älskar oss, utgjutit sitt blod för oss, för att han förlåter oss och renar oss. 

I det nya förbundet skriver han sin lag i våra hjärtan, han är vår Gud och vi är hans folk.

När han säger till oss: jag är Herren er Gud, så betyder det för oss, att han är vår Frälsare.

Därför vill vi lyda hans lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar