"Ty sekteristerna,            som förneka Kristi lekamliga närvaro i nattvarden, förebrå            också nu oss för att vara stridslystna, hårda            och omedgörliga, emedan vi för den enda artikelns skull            om sakramentet giva den kristna kärleken och endräkten            i församlingarna till spillo. 
Vi borde icke lägga sådan            vikt vid denna obetydliga artikel, helst som den till på            köpet är osäker och icke tillräckligt förklarad            av apostlarna, och helst som de äro eniga med oss i fråga            om den kristna lärans övriga artiklar, att vi ensamt            för dess skull släppte all hänsyn till den kristna            läran och alla församlingars allmänna sammanhållning.            Med detta skenbart så starka argument göra de oss icke            endast illa sedda hos sina egna,  utan de förvilla            också många välsinnade, som mena, att vi av ren            envishet eller på grund av någon annan privat nyck            äro av annan mening än de. Men detta är ett djävulens            försåt, varigenom han försöker fördärva            icke endast den nämnda artikeln utan hela den kristna läran.         
På detta deras            argument svara vi med Paulus: Litet surdeg fördärvar            hela degen. Inom filosofin kan man iakttaga, huru ett ringa fel            vid utgångspunkten blir stort vid slutet av tankekedjan.Likaså            kan i teologin ett litet fel fördärva hela läran.            Därför måste läran och livet helt och hållet            hållas isär. Läran är icke vår utan            Guds. Vi äro endast hans kallade tjänare. Därför            kunna vi icke uppgiva eller förändra en enda prick i            den. Livet åter är vårt. Vad livet angår            kunna därför sakramenterarna icke fordra något            av oss, som vi icke skulle vilja eller t. o. m. böra underkasta            oss, medgiva och fördraga, så länge blott läran            och tron icke äventyras, ty om läran upprepa vi ständigt            detta Pauli ord: Litet surdeg syrar hela degen. I detta stycke            kunna vi icke vika ens en hårsmån. Läran är            nämligen att jämföra med en matematisk punkt, den            är icke delbar. Där kan man varken taga något            ifrån eller lägga något till. Livet åter            liknar den empiriska, verkliga punkten, som alltid kan delas,            alltid förminskas.
Det minsta grand i ögat            skadar synen. Därför säga tyskarna om ögonsalvor:            Det finns ingenting som är gott att ha i ögat. Och Kristus            säger: »Ditt öga är kroppens lykta. När            ditt öga är friskt får också hela din kropp            ljus», och vidare: »Om hela din kropp har ljus och ingen            del ligger i mörker, då får den ljus helt och            hållet.» (Luk. 11, 34. 36). Med denna liknelse antyder            Kristus, att ögat,  d.v.s. läran, måste            vara helt och hållet ren, klar och oförfalskad, så            att den icke till någon del ligger i mörker. icke skymmes            av ett enda litet moln. Och Jakob säger träffande, icke            av sig själv utan otvivelaktigt efter vad han hört av            fäderna: »Ty den som håller hela lagen men bryter            mot ett enda bud är skyldig till allt.» (Jak. 2. 10).
            Läran bör alltså vara som en enda, obruten och            cirkelrund guldring utan någon som helst fog. Den minsta            spricka gör nämligen, att ringen icke längre är            hel. Vad hjälper det judarna att de tro på en enda            Gud, som är alltings Skapare, att de tro på alla artiklar            och antaga hela Skriften, då de förneka Kristus? »Den            som felar i ett är skyldig till allt.»
 Därför bör            man noga lägga märke till detta ställe för            bemötande av det förtalet mot oss, att vi våldföra            oss på kärleken till stort avbräck för församlingarna.            Vi äro förvisso beredda att bevara frid och kärlek            gentemot alla, om de blott låta oss behålla läran            om tron hel och oskadd. Kunna vi icke utverka detta, kräva            de fåfängt kärlek av oss. Förbannad vare            den kärlek, som upprätthålles på bekostnad            av trons lära! För den måste allt vika, kärlek,            apostlar och änglar från himlen. Deras lömska            sätt att förringa denna sak visar tydligt nog, hur pass            högt de sätta Ordets majestät. Om de trodde att            det är Guds ord, skulle de icke leka med det på detta            sätt, utan de skulle bevisa det den största aktning            och tro det utan gensägelse eller tvekan. Då skulle            de veta, att alla Guds ord äro ett enda och ett enda är            alla. De skulle veta, att en enda artikel är alla och att            alla äro en enda. Om en enda åsidosattes, gå            de alla småningom förlorade. De utgöra nämligen            ett enda, enhetligt sammanhang.
Vi skola alltså            låta dem framhäva endräkten och den kristna kärleken.            För vår del skola vi framhäva Ordets majestät            och tron. Kärleken kan på någon punkt utan fara            åsidosättas, men icke så Ordet och tron. Det            tillkommer kärleken att fördraga allting, att vika för            alla. Tron däremot får icke alls fördraga något,            icke vika för någon. Kärleken, som gärna            ger vika, som tror, förlåter och uthärdar allting,            blir ofta bedragen, men därigenom tager den ingen skada,            som verkligen är värd att kallas skada, d.v.s. den förlorar            icke Kristus, och därför tager den icke anstöt            utan framhärdar i att göra väl även mot de            otacksamma och ovärdiga.
 I vår salighetssak däremot,            då svärmare lära lögn och villfarelser under            sken av sanning och bedraga många - då får            man icke öva kärlek eller gilla villfarelsen. Vad som            här går förlorat är nämligen icke en            mot den otacksamme bevisad välgärning; utan här            förlorar man Ordet, tron. Kristus och det eviga livet. Om            man därför förnekar Gud i en enda artikel, förnekar            man honom i alla, ty Gud fördelas icke på många            artiklar. Han är allt i varje enskild artikel och en enda            i alla artiklar. Sakramenterarna, som anklaga oss för att            åsidosätta kärleken, svara vi därför            alltid med Pauli ordspråk: Litet surdeg syrar hela degen.            Ett annat ordspråk lyder: Rykte, tro och öga passa            skämtet föga.
 Jag har varit så            utförlig på denna punkt, både för att styrka            de våra och för att undervisa andra, som kanske taga            anstöt av vår ståndaktighet och icke tro, att            vi hava bestämda och viktiga skäl till denna ståndaktighet.            Vi böra alltså icke låta dem imponera på            oss med sitt myckna tal om sin iver för kärlek och endräkt.            Ty om man icke älskar Gud och hans ord, spelar            det ingen roll, vad man i övrigt älskar. Paulus förmanar            alltså med detta ordspråk både lärare och            åhörare att icke anse läran om tron såsom            något ringa eller obetydligt, som vi kunna leka med efter            behag. Den är en solstråle från himlen, som upplyser,            upptänder och vägleder oss. Liksom världen med            all sin visdom och makt icke kan böja solstrålarna,            vilka från himlen gå rakt mot jorden, så går            det icke heller att taga något ifrån eller lägga            något till trons lära utan att den helt fördärvas."
(Citat av Martin Luther från Stora Galaterbrevskommentaren) 



 
AAAMMMMEEEEEN!!!!
SvaraRaderaJari
Så är det
Radera