onsdag 10 november 2010

En Gud som förlåter missgärning


Vi ska inte lura oss själva som folket gjorde på Mikas tid. Vi är syndare, vi har syndat mot Gud, hans majestät, vi har brutit hans heliga lag. Men vi har hopp, därför att Kristus har trätt in i det allra heligaste med sig själv som offer. Han har tagit Guds straff för våra synder på korset.

Mika använder flera olika ord för att beskriva den nåd Gud skänker i Kristus.

Vem är en Gud som du, som förlåter missgärning

En missgärning är när man avsiktligt eller oavsiktligt är olydig inför Guds heliga lag. Ja, man kan faktiskt synda oavsiktligt. Man kan leva sitt liv i synd inför Gud utan att veta om det. Paulus skriver till Timoteus:

jag [var] förut var en hädare, förföljare och våldsman. Men han förbarmade sig över mig, därför att jag i min otro inte visste vad jag gjorde.” (1Tim 1:13)

Han trodde att han gjorde Gud en tjänst när han förföljde Kristi kyrka. Men Gud förlåter missgärning, förklarar profeten Mika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar