tisdag 16 november 2010

En missbrukad vers


Matt. 7:1-6

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.  Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.”

Låt oss stanna en stund inför de kanske mest missbrukade, missförstådda och felanvända orden i Bibeln: ”Döm inte, så blir ni inte dömda.”

Folk som inte ens tror på Bibeln brukar citera dem, när de är helt nersjunkna i synd. Somliga menar att man får inte ägna sig åt någon form av utvärdering eller analys av andra överhuvudtaget. Vi får alltså inte komma till slutsatsen att en annan person beteende eller uppförande är fel, och att de har fel, som lever eller tänker si eller så. Hela detta tänkande stämmer väl överens med tidsandan; man skall vara tolerant och accepterande.

Döm inte, så bli ni inte dömda”. Det är också förrädiskt på det personliga planet när somliga missbrukar versen. Den här tolkningen: att ingen får yttra sig över ditt beteende eller din person, ger somliga mandat att tro det vår onda natur vill tro och säga: ”Lev du som du vill, och låt mig leva som jag vill. Men säg aldrig åt mig hur jag ska leva, och försök inte att överföra dina moraliska värderingar på mig.
Så, säger folk som inte gjort någon ansträngning för att försöka förstå vad Jesus menar, och inte ens tänker låta Jesus själv få diktera vad som är rätt och fel.

2 kommentarer: