lördag 20 november 2010

Döm dig själv först !

Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder.” (1Petr. 4:8)

När jag ser på min nästa i kärlek så ser jag med goda ögon. Jag letar inte efter fel, utan ser det goda hos honom eller henne. Och om jag då ser en skavank, så ger det inga negativa känslor hos mig. Kärleken skyler över.

Skriften vänder sig emot ett dömande som inte ser den egna bristen

När vi ser på min nästas brister, och sedan ser på vårt eget hjärta, så skall vi alltid döma oss själva hårdare. Detta är ju mycket svårt. Men Skriften uppmanar oss:

Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva.” (Fil. 2:3)

När vi skapar en bild av en annan människa så kan vi ju inte se hans eller hennes motiv, vi har inte gått i hans eller hennes skor. Men vi känner våra egna motiv. Därför ska vi alltid gå till vårt eget hjärta först. Jesus säger:

Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.” (Matt. 7:3-5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar