måndag 21 februari 2011

Lagen river ner fariseismen, Jesus upprättar den förkrossade


Jesus river ner och avslöjar den falska fromheten och rättfärdigheten. Men han lyfter också fram sann rättfärdighet.

"Var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig skall bli upphöjd". (Matt 23: 12)

När lagen talar så träffar den alla. Också vi måste bekänna: "vi har varit hycklare, vi har upphöjt oss själva". Den självvalda fromheten krossas då lagen i sin renhet får lysa fram. En yttre lagfromhet kunde aldrig föra till himmelen. Därför uttalar Kristus domen över all fariseism i
Matt 23:33: "Ni ormar, ni huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till Gehenna? "

Har fariséen kommit till den insikten så är han eller hon inte längre farisé, då säger man med den syro-feniciska kvinnan:

"Jag är en hund, jag är ovärdig. Herre hjälp mig." (efter Matt.15:27,28)

Eller med den botfärdige publikanen

"Gud, var nådig mot mig, syndare. " (Luk. 18:13)

Gud säger till alla till de människor som är förkrossade av sin egen svaghet och synd:

"Jag bor i helighet uppe i höjden, men ock hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande; ty jag vill giva liv åt de ödmjukas ande och liv åt de förkrossades hjärtan. " (Jes.57:15)

"Ett brutet rör skall han icke sönderkrossa, och en tynande veke skall han icke utsläcka"  (Jes.42:3)

"Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka… Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare."  (Matt.9:12,13)
 
"Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor så skall jag ge er vila." (Matt.11:28)

"den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut."  (Joh.6:37)

"Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus."  (Rom.8:1)

"Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. "  (Joh.5:24)

"Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, så skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli som vit ull. (Jes.1:18)

Därför säger också Jesus i dagens text:

" Var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig skall bli upphöjd"(Matt 23: 12)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar