fredag 25 februari 2011

Att dra åt olika håll

Guds apostel Paulus skriver:

Om jag nu gör det jag inte vill, samtycker jag till lagen och säger att den är god” (Rom 7:16)

Lagen ger sitt samtycke till det som är gott och det gör aposteln också. Båda samtycker till det  goda.

Men den köttsliga människan är alltid mot Lagen, och om det vore möjligt skulle han önska att det inte fanns någon lag alls. Han längtar aldrig efter det goda och rena, utan alltid efter det onda och smutsiga.  När den köttsliga människan ändå på ett yttre sätt gör goda gärningar, så finner han ingen glädje i dem. Han gör bara goda gärningar driven av fruktan, eller med ett kuvat sinne. Kunde han göra motsatsen så skulle han hellre göra det.

I vers 17 fortsätter han:

Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att gör det goda förmår jag inte. Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig”.

Vad är det för ”jag” som Paulus talar om? Det är ett jag som samtycker till Gud Lag, som älskar Guds Lag och som vill göra det goda. Ett sådant ”jag” är inte en köttslig människa. Ett köttsligt ”jag” samtycker inte till Guds lag, utan hatar Guds lag och vill hellre det onda.

Nej, detta jag som Paulus beskriver är en pånyttfödd människa. Det är inte jag, det är inte min nya människa, som gör det onda. Det finns en annan del av mig som drar mig bort från det goda som jag vill. Han beskriver denna hårda kamp på ett väldigt beskrivande sätt. Han säger:

”jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott.”

Mitt sanna jag är mitt pånyttfödda jag. Men i min person bor också en annan princip: köttet. Denna tudelning av den kristnes person gör att de kristnas livet inte blir problemfritt. Det blir en kamp, en daglig kamp och en hård kamp. Denna kamp beskriver Paulus i Gal. 5: ”köttet söker det som är emot Anden och Andens önskar det som är emot köttet. Det två strider mot varandra”. Detta skriver Paulus till en kristen församling av döpta människor. Han visste att i dessa människor fanns två viljor, inte bara en vilja.

(fortsättning följer imorgon)

Bilden är hämtad frånhttp://www.free-pictures-photos.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar