torsdag 10 februari 2011

Att hålla fast vid Ordet är främst att hålla fast vid Jesus


Jesus säger till församlingen i Filadelfia:

”du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.” (Uppb. 3:.8)

Att hålla fast vid Ordet är inte framförallt att betona lagen. Många falska lärare som t.ex. de Galatien och Kolosse var förtjusta i lagen. Lagen är nyttig, men Guds lag kan inte skapa tro och inte omvända människor. Lagens uppgift är att visa att vi är syndare. Det är viktigt att predika Guds lag, men allra viktigaste, och det som gör att Kristus säger att vi håller fast vid hans Ord är att förkunna evangelium.

Evangelium är budskapet att Kristus Jesus kommit till världen för att frälsa syndare, det är budskapet att Gud tar emot oss sådana vi är därför att vår Frälsare på korset betalt vår skuld inför Gud. 

 Evangelium säger att vägen till Gud är öppen för människor därför att Guds Son på korset utgjutit sitt blod för våra synder. Evangelium bjuder oss att tro på full förlåtelse, full försoning i Kristus. När vi tror att Jesus är Guds Lamm som tar bort världens synd, så vet vi att vi kommer till himlen. Det är det enda budskap som ger oss frälsningsvisshet, som ger oss ett fast hopp inför döden, som ger oss trygghet i livet, som tar bort all vår skuld inför Gud och som skänker sann glädje. Det är också bara evangelium som kan skapa sann kärlek och lydnad för Guds lag som Kristus själv säger:

Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.” (Joh. 15:5)

Vi förblir därför i hans Ord och delar församlingen i Filadelfias löften om vi mycket och ofta påminner varandra om vår Frälsare och hans nåd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar