lördag 26 februari 2011

Jag vill

Paulus samtyckte inte till synden.

då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig.”(Rom 7:17)

Det är inte aposteln som en andlig person som syndar och samtycker till synden. Inte, längre jag. Nej, ”synden som bor i mig.” Som pånyttfödda omvända människor är vi båda ande och kött. Vi är både syndare och rättfärdiga i samma person. Syndare på grund av vårt kött, rättfärdiga genom tron på Kristus.

En opånyttfödd människa måste erkänna: ”det är jag som gör det, jag med både vilja och gärning”. Han kan inte säga som Paulus: ”det är inte längre jag som gör”.

Nej, jag vill verkligen inte, för jag älskar Jesus. Och jag vet att varje synd i ord, tankar och gärningar är spjut som sticker Kristus den korsfäste och pressar ut Hans blod. Jag hatar mig själv för min kärlekslöshet, för innerst inne vet jag ju att jag är älskad av Gud och vill verkligen älska min medmänniska, jag vill leva rent och helig. Jag vet att lagen är andlig och god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar