onsdag 9 februari 2011

Hålla fast vid Bibeln

”Jag känner dina gärningar. Se, jag har låtit en dörr stå öppen för dig, en dörr som ingen kan stänga, ty din kraft är ringa och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.” (Uppb. 3:8)

Församlingen beskrivs som svag. Vi vet inte vad deras svaghet bestod i. De allra flesta utläggare jag läst gissar på att det var en liten församling. Men man vet inte säkert. Vad det än syftar på framstod församlingen som oansenlig både inför andra kristna församlingar och inför omvärlden. Den var inte märkvärdig, inte framstående, inget som imponerade för människors ögon.

Men Kristi ögon ser det människan inte ser. Han säger:

Jag känner dina gärningar.”

Kristus känner församlingen bättre än vad vid gör. Han ser det vi inte ser. Och denna svaga församling får de allra största löften av alla församlingar. Han säger t.ex. i vers 10:
skall jag bevara dig och rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta dess invånare på prov.”

Vi vet inte exakt vilken prövning Kristus syftar på. Kanske syftar han på den stora muslimska invasionen några århundraden senare, kanske syftar han på något annat. Men, han lovar att skydda denna församling.

Till andra församlingar i Mindre Asien säger han att om de inte omvänder sig skall han komma och ta bort ljusstaken d.v.s. församlingen, eller strida mot den med sitt muns svärd.

Vad är det för gärningar Kristus har sett som han särskilt vill berömma?

Jo, han säger:

”du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.” (v.8)

Att hålla fast vid Kristi Ord är att hålla fast vid hela Bibeln. Det är att inte vika från läran. Att förkunna Guds Ord rent och klart. Församlingen i Pergamus hade problem med sådana som höll sig till Bileams lära (2: 14) och församlingen i Tytira hade problem med en falsk profetissa (2: 20). Men om församlingen i Filadelfia säger Kristus:

”du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.” (Uppb. 3:8)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar