söndag 5 september 2010

Gud är outgrundlig i sitt absoluta majestät


Romarbrevet 11: 33-36

O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen.”

Paulus brev till församling i Rom är som en hel liten lärobok i den kristna trosläran. Han går igenom de flesta av de viktigaste lärorna av i den kristna tron på ett grundligt och systematiskt sätt i brevet. Hur Gud uppenbarar sig själv i sitt handlade och sin plan får aposteln att brista ut i lovprisning.

”O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar.” (v.33)

Han har i kapitlen innan talat om Guds utkorelse av sitt folk Israel och tillbakavisat förnuftet invändning att om Gud utkorar utan hänsyn till oss så är han orättvis, med svaret:

Men du, människa, vem är du som går till rätta med Gud? Inte kan väl det som formas säga till den som formar det: Varför gjorde du mig sådan? Har inte krukmakaren den rätten över leret att av samma klump göra ett kärl för hedrande användning och ett annat för mindre hedrande?” (Rom 9:20, 21)

Nej, vi begränsade människor skall inte sätta oss till doms över det vi inte kan förstå i Gud väsen och domar. Det är också den röda tråden i dagens text:

”O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar.”

Människan skall inte ta anstöt av det outgrundliga, det obegripliga i Guds natur, utan falla ner i ödmjuk tillbedjan och lovprisning.

Den attityden finner vi hos de kyrkans fäder som författade den athanasianska trosbekännelsen som vi bekänt idag. Dessa kyrkofäder återger mysteriet att Fadern är Gud, Sonen är Gud och Anden är Gud, likväl finns det inte tre Gudar, utan bara en. Men de försöker inte förklara mysteriet utan lämnar det som det är, i tillbedjan inför det outrannsakliga.” "vi dyrka en enda Gud i tre personer och tre perso­ner i en enda gudom."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar