tisdag 14 september 2010

Det största budet


Joh. 15:12-17

Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.”

Kristus hade tvättat sina lärjungars fötter, han hade förutsett Judas förräderi och lovat att sända dem sin helige Ande efter att han lämnat dem. Han håller sitt avskedstal. De kanske inte förstod det helt och fullt än, men han skulle lämna den här världen och överräcka till sina lärjungar sitt testamente, sitt arv, som de skulle bära vidare med sig.

De hade redan stridit om maktpositioner i Guds rike (Mark. 9:33-35) och de hade ifrågasatt Maria från Betanias dyrbara gåva till Frälsaren (Matt. 26:8).

I dagens text ber han dem som är hans lärjungar att lägga bort allt sådant. I Guds rike skall en annan princip gälla:

”Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.” (v. 12)

Så klart och så enkelt. Finns kärleken så finns inte avundsjuka, då finns inte stöld, hat, begärelse till min nästas hus eller husfolk. Drar man bara ut konsekvenserna av kärleken så fungerar allt i det kristna umgänget, i lärjungaskaran, bland dem som är hans församling.

Älskar vi varandra, så följer vi tio Guds bud.  Någon hade frågat Kristus:

”Mästare, vilket är det största budet i lagen?"

Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.  Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna." (Matt. 22:36 - 40)

Följer man det dubbla kärleksbudet, så följer man lagen och profeterna. Så klart och så enkelt, men ändå är kärleken den svåraste konsten, något vi får öva hela livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar