onsdag 7 december 2011

När den största förolämpningen blir döden


Hundratusentals svenskar samlas ibland vid sina anhörigas gravar. Vad tänkte man när man stod där vid farmors eller farfars gravar i vårt avkristnade, sekulariserade Sverige?

Somliga försökte nog lyfta fram några fragmentariska minnesbilder av hur de var, vad de sagt, vad de gjort. Nu finns det inte längre. Alltefter tiden gått har minnet blivit alltmer diffust. Kanske någon tänkte på att dessa som inte finns mer än som namn på en kall sten en gång var unga människor som du och jag. Någon kanske tänkte att en dag kommer kanske jag också att ligga där.

Det finns ett bibelställe som nästan alla svenskar kan skriva under. Det står i Predikarebokens åttonde kapitel:

Ingen människa har makt över anden, så att hon kan hålla anden kvar, och ingen har makt över dödens dag.” (Pred. 8: 8)

Med en sådan tanke känns kanske livet så oerhört orättvist. Det orättvisaste med livet är att det tar slut. Ja, om man tror att allt blir slut vid en gravsten så känns det i alla fall tungt. Någon har sagt att döden är livets största förolämpning.

Men egentligen är det tvärtom. Många svenskar tröstar sig med att det bara tar slut. Många tror att döden blir en enda stor avlösning. Om jag bara försvinner, så lämnar jag ju allt ansvar efter mig, alla plikter, all skuld. Allt bryts med det sista andetaget.

För dem som tänker så, blir livet en stor förolämpning för döden. För de allra flesta svenskar som lurats att tro att man kunde fly allt genom döden, kommer den dagen bli en obehaglig överraskning. När jag drog det sista befriande andetaget, så stod jag plötsligt kvar, med min själ, med mitt medvetande i en överjordisk verklighet. Inget som hade med förpliktelser, fick man lämna efter sig bland de levande, de fick följa med och var det verkligen ett bagage jag vill släppa med mig inför Honom som ser allt, som vet allt och som är helig och rättfärdig? Vill man verkligen stå med allt sitt ansvar inför en helig Gud på den dagen.

Jesus tog bort det problemet på korset för alla som tror på Honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar