onsdag 14 december 2011

Är du redo för ett oväntat besök?


Hur skulle du och jag reagera om vi fick ett meddelande att imorgon skulle drottning Silvia komma och hälsa på? Jag tror de flesta skulle tycka att det vore roligt, en ära att få ha en kunglighet på middag, man kanske skulle bli glad och åka hem och städa, eller skaffa nya gardiner, vad vet jag? Varför vill hon komma till just mig? Är det för att jag är en speciell person? 

Eller tänk om vi fick ett brev om att kronofogden skulle komma och hälsa på imorgon. Hur skulle det kännas? Kanske inte riktigt lika roligt. Man kanske skulle bli lite nervös. Har jag några obetalda räkningar, har jag slarvat bort en faktura. Man kanske skulle åka hem och gå igenom de sista månadernas postgiroinbetalningar. Man skulle fyllas av obehag. Kronofogden brukar inte komma med goda nyheter.

Om Gud kom på besök i morgon, vad skulle jag göra idag? Vad fyller en sådan tanke mig med för känslor? Svaret på den frågan har nog lite med vad för bild man har av Gud och vilken relation man har till honom, om man har någon relation till Gud.

Om man visste att Gud skulle komma i morgon, så blev frågan mer brännande. Men de allra flesta i Sverige tror inte ens att Gud ska komma. Kristus talar i Bibeln om att lika säkert som han föddes som en människa till världen och då kom hit, så ska han komma en andra gång. Då ska himmel och jord gå under, men hans Ord ska inte försvinna. De ska finnas kvar.

1 kommentar: