fredag 2 december 2011

Ett brutet strå och en rykande veke

 
" Ett brutet strå skall han inte krossa,
 och en rykande veke skall han inte släcka,
förrän han har fört rätten till seger.
" (
Matteus 12: 20)

Ett brutet vasstrå eller bamburör besitter inte något större värde. Man kan inte stödja sig på det eller använda det som byggnadsmaterial. Människor kan verkligen bli så söndertrasade av sin egen synd och skuld att man liknar brutna strån eller som det också uttrycks i dagens text: en "rykande veke", en eldslåga på en ljusstake som bara flämtar till medan den alldeles håller på att slockna ut.


När jag läser den här texten brukar jag tänka på när Maria från Magdala som stod och grät utanför Kristi tomma grav på uppståndelsen morgon. Hur många gånger hade inte Kristus sagt att Han skulle dö men uppstå på den tredje dagen ? Ändå är hennes ögon så förmörkade av sorg att hon inte ser och förstår. När Kristus kommer till henne så skulle Han kunna förmana henne för hennes otro. Men istället tilltalar Han henne kärleksfullt vid namn :  "Maria!" Och så blir hennes budskap till lärjungarna: "jag har sett Herren".

Dagens text lyder: "en rykande veke skall han inte släcka".
En av rövarna som korsfästs vid Kristi sida bekänner:




"Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont."(Luk.23:41)
Till Kristus säger han:

"Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike"(Luk.23:42)
Denna rövare hade troligen både tjuvat och mördat. Kristus skulle kunna förmanat honom: "Hur skulle du bara komma på tanken, skulle Gud bry sig om dig med all din synd och ondska?" Men Kristus säger inte så, istället säger Han :
"Amen säger jag dig: l dag skall du vara med mig i paradiset." (Luk.23:43)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar